PE-Methode®

Brengt mensen en teams daar waar zij willen zijn.
 

 

DE GOLDEN CIRCLE VAN SIMON SINEK

 

Waarom zijn sommige bedrijven innovatiever en succesvoller dan anderen? Hoe kunnen zij een grote schare loyale fans hebben, die echt bij hen willen horen? Simon Sinek, bedenker van the Golden Circle, geeft hier antwoord op met een simpel model voor inspirerend leiderschap en succesvol ondernemen.

Sinek gebruikt onder andere de legendarische leiders Steve Jobs en Martin Luther King Jr. om zijn theorie uit te leggen. Want hoe krijg jij anderen in beweging? Hoe bereik jij echte verandering? Met een authentiek verhaal en betekenis. Iets waar ik helemaal achter sta!

Succesvolle organisaties als Virgin en Tesla zweren bij de Golden Circle. Nederlands bekendste voorbeeld is Tony’s Chocolonely. Met hun why ‘samen maken we chocolade 100% slaafvrij’ hebben zij miljoenen fans.

GOLDEN CIRCLE: WHY, HOW & WHAT

 

Sinek’s model the Golden Circle bestaat uit drie ringen.  

In de buitenste ring staat de ‘what’, in de middelste ring de ‘how’ en de binnenste cirkel is de ‘why’. De uitleg van het model is heel simpel.

What = wat jij doet.
How = hoe jij dat doet.
Why = waarom jij doet wat jij doet.

Volgens Sinek starten veel bedrijven met wat ze verkopen en vertellen ze ook wel iets over het hoe. Een voorbeeld uit zijn boek:

“Wij verkopen papier. Ons papier heeft de beste kwaliteit en de laagste prijs. Lager dan die van onze concurrent.”

Niet echt inspirerend toch? Waarom zou ik iets bij jou kopen, omdat jij de goedkoopste bent? Voor mij – en met mij vele anderen – is dat echt niet genoeg. Onze maatschappij maakt de omslag van bezit en belevenis naar betekenis, voldoening en daadwerkelijke positieve impact op de wereld. Alleen wat en hoe zijn niet genoeg meer.

HET BEGINT MET WAAROM

 

Als jij start met de why, dan sta jij voor iets groters dan jouw product, resultaat of winst. Jou bedrijf of merk heeft betekenis en heeft een unieke waarde voor de wereld.

Nog een keer een voorbeeld van het papierbedrijf, maar nu vanuit het waarom.

“Wat heb jij aan een goed idee als jij het niet kan delen? Wij zijn ons bedrijf gestart om jou hiermee te helpen. Hoe meer ideeën gedeeld worden, hoe groter de kans dat ze een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Een van de manieren om ideeën te delen is met geschreven woorden. En daar komen wij om hoek kijken. Wij maken papier voor die woorden die het verschil maken in de wereld. Papier voor grote ideeën.”

Deze pitch is niet gebaseerd op feiten en cijfers, maar op gevoel en een diepere betekenis. De pitch gaat helemaal niet over papier, maar over wie jij bent, waar jij voor staat en waarom jij doet wat jij doet. Om iets groter dan wijzelf, iets waar we aan bij willen dragen en waar wij bij willen horen.

Het waarom is waarom sommige mensen altijd Apple of Tony’s Chocolonely kopen, terwijl dit helemaal niet de goedkoopste optie is. Het is de emotionele verbinding met onze klanten, die veel verder gaat dan wat wij kopen.

TED TALK: HOW GREAT LEADERS INSPIRE ACTION

 

In zijn wereldberoemde TED talk legt Simon Sinek zijn model uit.



 
Opbellen
E-mail